Fatawa Archives



Fatwa No: 99176
Is it allowed when kutba is preaching in Arabic we hear from your application in English or urdu in head phone   السؤال: هل يجوز في أثناء إلقاء الخطبة [خطبة الجمعة] أن نستمع إلى الخطبة باللغة الإنكليزية أو الأردية من خلال سماعات الهاتف المحمول؟ الرد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وشكرًا على سؤالك. واعلم أن المركز الرسمي للإفتاء قد أصدر فتوى بهذا الخصوص مفادها أنه يجوز الاستماع إلى خطبة الجمعة باللغة الإنكليزية أو الأردية والإمام يخطب من خلال سماعات الهاتف المحمول وأن ذلك لا يعد من اللغو الذي نهى عنه النبي صلى الله عليه وسلم، بل يعين المصلي الناطق بغير العربية على الإصغاء إلى الخطبة والاستفادة منها بشكل أفضل. هذا، وتأتي هذه المبادرة انطلاقًا من حرص القيادة الرشيدة على ترسيخ الفهم الصحيح لتعاليم الدين الإسلامي الحنيف، وسط الجاليات المسلمة الوافدة، وتعزيزاً لقيم التسامح والتلاحم بين أفراد المجتمع ونشر المحبة والألفة بينهم، وإيصال الكلمة الدينية الأسبوعية الهادفة، كما أن الهيئة العامة للشؤون الإسلامية والأوقاف قد وفرت هذه الخدمة للناطقين بغير اللغة العربية لتمكنهم من الاستماع لخطبة الجمعة باللغة الإنجليزية أو الأردية من خلال تطبيق الهواتف الذكية الخاص بالهيئة العامة للشؤون الإسلامية والأوقاف الإماراتية، والذي يعد من التطبيقات الحكومية السباقة في تقديم خدمات ذكية للجمهور، وتلبية احتياجات شريحة من المجتمع من الناطقين بغير اللغة العربية، وفهم الرسائل والمعاني التي تقدمها خطبة الجمعة إلى الناس كافة على اختلاف لغاتهم ومستوياتهم، باعتبارها من أهم وسائل التوجيه والتأثير لنشر الفضائل ومبادئ الدين الحنيف في المجتمع، كما جاءت أهمية ترجمة خطبة الجمعة لأكثر من لغة لترسيخ القيم الإسلامية والتوعية بأهم القضايا الاجتماعية في الدولة. وخلاصة الكلام أنه لا بأس من الاستماع إلى خطبة الجمعة باللغة الإنكليزية أو الأردية والإمام يخطب من خلال سماعات الهاتف المحمول وأن ذلك لا يعد من اللغو المنهي عنه، والله تعالى أعلم.
Assalamu ‘alaykum warahmatullahi wabarakatuh, and thank you for your question. Know that the Official Fatwa Center has issued a fatwa in this regard, the upshot of which is that it is permissible to listen to the Friday sermon in English or Urdu while the imam is delivering the Friday sermon through mobile earphones and that this is not classified as idle talk or frivolous activity (laghw) that Prophet (peace and blessings be upon him) prohibited.  On the contrary, it helps the non-Arabic speaker to listen more attentively to the sermon and benefit from it. Furthermore, this initiative comes from the astute UAE leadership’s keen concern to establish proper understanding of the teachings of Islam amongst expatriate Muslim communities, in order to promote the values of tolerance and cohesion among the members of society and to spread love and affection among them. The General Authority for Islamic Affairs and Endowments (AWQAF) has provided this service to non-Arabic speakers to enable them to listen to the weekly Friday sermon in English or Urdu through the mobile app of the AWQAF. Moreover, this is one of the leading government apps in providing smart services to the public, meeting the needs of a segment of the community of non-Arabic speakers, and understanding the meaning and message that the Friday sermon conveys to people of different languages and levels as one of the most important means of guidance and influence for spreading virtue and disseminating the principles of the Islam in society.   In summary, it is permissible to listen to the Friday sermon in English or Urdu while the imam is delivering the Friday sermon through mobile earphones and that this is not classified as idle talk or frivolous activity (laghw) that is prohibited. 
Fatwa No: 98292
I saw a poster in of the masjid of dubai in which some hadiths are written that prophet sallallahu alaihiwasallam prohibited making rows for prayer in between two pillars. Please guide. Thanks سؤال: هل تجوز الصلاة بين عمودين في المسجد أم لا تجوز؟  لاحظت ملصق في مسجد في دبي، والتي قال أنه لا يجوز. الجواب: تقبل الله صلاتك، وتجوز الصلاة بين الأساطين إذا ضاق المسجد بالمصلين بلا كراهة، أما إذا كان المسجد يسع المصلين دون أن يضطروا للوقوف بين الأعمدة فتجوز مع الكراهة، والله تعالى أعلم.
All Praise belongs to Allah, the Lord of all the Worlds and may His peace and blessings be upon our Prophet Muhammad and all his Family and Companions. Dear Brother in Islam, May Allah accept your prayers. It is permissible without any dislike for you to pray your prayers between Pillars, especially so if the Mosque is of small space and doing so would cause tightness and discomfort amongst the other worshippers. However if the Mosque is large and there is enough space to contain the worshippers and leaving space would not cause anyone discomfort, then whilst it is still permissible to pray therein, there would be a degree of dislike. And Allah knows best.  
Fatwa No: 97664
Is it true that wine is forbidden in the Holey Quran, but is only organized? Is it true that the Prophet (pease and blessing of Allah be upon him) did not forbid him, but forbidding it was from Ulama"?   السؤال:  هل حرم شرب الخمر في القرآن والسنة أو حرمها العلماء بدون دليل ؟  الجواب:  بارك الله فيكم، وحفظكم وأبعد عنَّا وعنكم كلَّ مكروه. لا شك أنَّ تحريم الخمر من بديهيات أمور الدين المعلومة بالضرورة، وقد ثبت بالقرآن الكريم كما ثبت بالسنة النبوية وانعقد عليه إجماع علماء الأمة. فقد ثبت تحريم الخمر بالقرآن الكريم في قوله تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ} [المائدة: 90، 91]. وقد اتفقت كلمة المفسرين على أن هذه الآية قد حَرمت الخمر، بل ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم تفسيرها بذلك؛ ففي صحيح مسلم عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أنَّ النبي صلى الله عليه وسلم قال: "إن الله تعالى حرم الخمر، فمن أدركته هذه الآية وعنده منها شيء فلا يشرب ولا يبيع". وفقنا الله وإياكم لسلوك الصراط المستقيم، والله تعالى أعلم.
We ask Allah, the Most High, that He always preserves you and blesses you in all affairs of your life. We thank you for contacting us.  No doubt intoxicating alcohol (khamr) such as wine has been prohibited and this is from the knowledge that is known by necessity that has been established in both the Qur'an and the Sunnah, as attested to by concensus of Scholars in Islam, past and present. As for the Qur'an then this is attested by the verse:  "O you who have believed, indeed, intoxicants [khamr], gambling, [sacrificing on] stone alters [to other than Allah], and divining arrows are but defilement from the work of Satan, so avoid it that you may be successful. Satan only wants to cause between you animosity and hatred through intoxicants and gambling and to avert you from the remembrance of Allah and from prayer. So will you not desist?" [Māʾidah: 90-91]. The Scholars in interpreting the above verse are in unanimous agreement that this verse prohibits khamr. In-fact there is an authentic Ḥadīth from the Prophet himself in interpreting this verse as narrated in Ṣaḥīḥ Muslim, as narrated on the authority of Abū Saʿīd al-Khidrī , who states that the Prophet said: "Indeed Allah, the Exalted, has prohibited khamr, so whoever hears this verse and he has anything of it with him, should neither drink it nor sell it."  May Allah accept this answer from us and you, and guide us all to the straight path.
Fatwa No: 96955
 أود الاستفسار عن حكم ما يسمى "الدروب شيبينج" حيث أقوم بتسويق سلعة لا أملكها بعلم صاحبها عبر مواقع تسوق عالمية، علما بأن موقع التسوق الذي أتعامل معه يقوم بحجز مبلغ الشراء من المشتري حتى يستلم العميل السلعة، وبإمكان المشتري إرجاعها خلال مدة محددة.
فبارك الله تعالى فيك: إذا كان صاحب الموقع مجرد وكيل عن التاجر ويبيع على الوصف نيابة عنه وبعلمه بذلك فلا بأس بالمعاملة، لأن الوكالة بأجر جائزة، فالممنوع إنما هو أن يبيع سلعة لا يملكها بدون وكالة من صاحبها، وليس على وجه السَّلَم المعروف، لأن ذلك منهي عنه شرعا، ففي سنن أبي داود عن حكيم بن حزام، قال: يا رسول الله يأتيني الرجل فيريد مني البيع ليس عندي أفأبتاعه له من السوق؟ فقال: «لا تبع ما ليس عندك». هذا مع التذكير إلى أن عمولة صاحب الموقع ينبغي أن تكون محددة مسبقا فذلك هو الأحوط، وإذا كانت نسبة مائوية مقارنة بثمن السلعة مثلا، أو بما زاد على السعر المحدد، فهي محل خلاف بين أهل العلم منهم من يمنعها ومنهم من يجيزها، ولا حرج في الأخذ بقول المجيز نظرا لحاجة الناس له، قال العلامة ابن قدامة رحمه الله تعالى في شرحه الكبير: (ولو قال بع ثوبي بعشرة فما زاد فلك صح نص عليه، وروي ذلك عن ابن عباس وهو قول ابن سيرين وإسحاق). والله تعالى أعلم.
Fatwa No: 96640
After two rakats faroz prayer in fazar can we perform two rakats Sunnah سؤال السائل: هل يجوز أن نصلي سنة الفجر (رَكْعَتَين) بعد صلاة الفجر ؟ الجواب: فنسأل الله العلي القدير أن يحفظكم ويبارك فيكم، وتكره صلاة ركعتي سنة الفجر (الرغيبة) بعد أداء صلاة الفجر لأن هذا الوقت من الأوقات التي نهينا فيها عن النوافل، بل تؤخر حتى تطلع الشمس وتحل النافلة فيقضيها، ووقت قضائها ما بين حل النافلة إلى الزوال؛ قال العلامة الخرشي رحمه الله تعالى في شرحه على المختصر: (لا يقضي من الصلوات إلا الفرائض والفجر فيقضي حقيقة من حل النافلة إلى الزوال على المشهور)، والله تعالى أعلم
We ask Allah, the Most High, that He always preserves you and blesses you in all affairs of your life. We thank you for contacting us and trusting us in this matter, it is disliked to make up these rak'ahs of Sunnah straight after one has prayed Fajr, because this time until the rising of the sun, is from the times that the Prophet has generally stipulated should not be used to pray in. So it is better that one postpones praying the make up prayer until after the sun rises and it becomes permissible to pray any supererogatory (nawaafil) prayer (this is usually ten to fifteen minutes after sunrise), in which case the time to make it up is between the time when of permissibility till “zawāl” (the time when the sun moves away from the central meridian). And Allah knows best.
Fatwa No: 95917
what to do if you cant find peace and khushoo in prayer نص سؤال السائل: ماذا تفعل إذا لم تجد السكينة والخشوع في الصلاة ؟ خلاصة الإجابة: بارك الله تعالى فيك أخي السائل وزادك حرصا على تعلم دينك، واعلم أن الخشوع هو: خضوع القلب لله تعالى فِي ذُلٍّ وَمَهَانَةٍ، بالخوف والتعظيم والمحبة وسكون الأعضاء، وتعرف أنك خشعت في صلاتك، إذا فرغت قلبك لها واشتغلت بها عما سواها، والباب الأسرع  في  الوصول الى الخشوع كثرة الذكر، وملازمة التقوى. وإن من أفضل علاج للتركيز في الصلاة أن تصلي صلاة مودع كما أخرج الطبراني في المعجم الكبير وكما رواه البيهقي في "الزهد الكبير" عن ابْنَ عُمَرَ، يَقُولُ: أَتَى رَجُلٌ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، حَدِّثْنِي بِحَدِيثٍ وَاجْعَلْهُ مُوجَزًا، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "صل صلاة مودع كأنك تراه فإن كنت لا تراه فإنه يراك وأيئس مما في أيدي الناس تعش غنيا وإياك وما يعتذر منه". رواه البيهقي في "الزهد الكبير" (2/ 210)، والله تعالى أعلم.
May Allah bless you, dear questioner and increase you in avidness in this religion. Please note dear brother, that the word Khushūʿ has the meaning of lowering oneself in abasement and willful prostration for the sake of Allah. This is embodied through reverential awe and fear, honoring Him, love for Him, and the stillness of one’s mind and limbs from being distracted by other than Him. You will know that you have Khushūʿ in your prayer if you are able to free up and empty your heart of being attached towards and being busied from anything besides Allah. The quickest way to bring this about is by engaging in much remembrance of Allah, and adhering to Taqwa at all times.  Also, from the best and most practical ways of bringing about Khushūʿ in one’s prayer is by considering it to possibly be the last prayer that one ever performs. Ṭabarāni narrates in the book Muʿjam al-Kabīr, alongside Imam al-Bayhaqī in his Book of Zuhd (Asceticism), that Ibn ʿUmar narrates : A man once came to the Prophet (peace and blessings be upon him) and said: O Messenger of Allah, speak to me about something that I can take as an admonition, so the Prophet (peace and blessings be upon him) said: “Pray like a man bidding farewell (i.e. about to die) as if you can see Him (i.e. God), for although you cannot see Him, He sees you, and do not be avid about what other people possess, then you will live a rich life. Beware of any action that requires an apology (i.e. do not hurt other people in word or deed).” And Allah knows best.
Fatwa No: 95714
What are the duas we can make and actions that can be performed for a close relative who passed away? السؤال: ما الأشياء التي يمكن أن نفعلها وتنفع الميت؟ الجواب: يمكنكم قراءة القرآن وإهداء الثواب للميت، وكذلك الاستغفار له والدعاء له بدخول الجنة والنجاة من النار، وأيضا الصدقات وأداء الحج والعمرة عنه.
Thank you for your question .   You can recite the Quran, and offer the reward to the deceased one, once you recite the Quran, you must say: O Allah, reward (name of the deceased person) for my recitation.  You can also ask Allah for forgiveness to the deceased one and mercy for him, and for Paradise and salvation from the Fire, to the deceased one,  Another things that may reach the deceased is sadaqah (charity) given on his behalf. the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) sacrificed two horned rams, and He said, "In the name of Allaah, Allaah is Most Great, This is on behalf of myself and on behalf of those of my ummah who have not offered a sacrifice ). al-Tirmidhi. Other deeds that may also benefit the deceased are Hajj and Umrah on their behalf, after the living person has first performed Hajj and Umrah on his or her own behalf Allah Almighty knows best        
Fatwa No: 95538
Assalam-u-alikum, have purchased flat for renting, do i need to pay Zakat on property value or rental amount received despite if the money received as rent is spent on other expenses and not completed 1 yr. Jazak Allah السؤال: اشتريت شقة للتأجير، فهل أخرج زكاتها على قيمتها أم على الإيجار؟ مع أني أصرف هذا الإيجار ولا يبقى منه شيء ليحول عليه الحول. الجواب: زكاة العقارات المؤجرة تجب على إيجارها فقط وليس على قيمتها. ويزكى الدخل من الإيجار إذا بلغ نصابًا وحال عليه الحول من يوم القبض للإيجار سواء كان هذا الدخل من عقار تم بيعه، أم من عقار لا يزال عندك. والله تعالى أعلم.
Thank you for this question, As for properties that you are renting out, you pay Zakat on their annual rent only and not on the value of the properties themselves. Thus, Zakat is paid on the income (earnings) you receive from renting when it has reached the minimum required amount and an entire year has elapsed from the day the rent money was received, and in case you spend this money and you do not have the amount of nisab for a full year, zakat is not obligatory on this income. And Allah knows best.  

Page 1 of 25 in 200 records



Page Visit Counter: 3514
Last Updated: 11 August 2017